Uczestnicy III EKMP otrzymują konkretną wiedzę na temat obowiązujących przepisów, ich prawidłowej interpretacji i aktualnych wytycznych, którymi kierują się właściwe instytucje. Jest to wiedza, którą można wykorzystywać w codziennej działalności firmy, ponieważ jej źródłem są eksperci i autorytety wypowiadające się w imieniu polskich i europejskich instytucji. Uczestnicy otrzymują również odpowiedzi na pytania i rozwiązania problemów, na które nie mogą liczyć nigdzie indziej.
Tegoroczny Kongres podzieliliśmy na dwa bloki tematyczne:
Dzień 1 (polityczny)
Pierwszy dzień nazwaliśmy politycznym. Dotyczył przyszłości, w tym zapowiedzi Komisji Europejskiej dotyczących rewizji dyrektywy 96/71, implementacji dyrektywy wdrożeniowej do prawa polskiego oraz planów wydania nowego Praktycznego poradnika przez Komisję Administracyjną. W dyskusjach zwracaliśmy również uwagę na palący problem naruszania przez państwa członkowskie prawa unijnego i dyskryminowanie polskich firm usługowych przez zagraniczne instytucje kontrolne.
Dzień 2 (ekspercki)
Dzień drugi nazwaliśmy eksperckim. Poświęciliśmy go prawidłowemu rozumieniu przepisów obecnie obowiązującego prawa. Nowa formuła Kongresu objęła studia przypadku obrazujące newralgiczne problemy z zakresu delegowania pracowników, z którymi na co dzień borykają się przedsiębiorcy. Tradycyjnie należy do nich niejasne znaczenie zwrotów zastąpienie pracownika delegowanego, praca w dwóch krajach w rozumieniu rozporządzenia 883/2004, działalność godna odnotowania oraz minimalne stawki płacy w rozumieniu dyrektywy 96/71.
Zarejestrowani uczestnicy mieli możliwość przesłania przed Kongresem pytań do ekspertów i opisów trudnych przypadków używając przeznaczonego do tego celu formularza.
Wybrane zagadnienia - dzień polityczny (23 kwietnia)
1 |
Czy obecne przepisy dotyczące delegowania pracowników dobrze realizują cele, jakimi są promocja świadczenia usług transgranicznych oraz uczciwa konkurencja i ochrona praw pracowniczych?
|
2 |
Jak należy interpretować zapisy Dyrektywy 96/71/WE mówiące o minimalnych stawkach płacy w kontekście ostatniego wyroku TSUE? Jakie składniki wynagrodzenia i dodatki można w tym pojęciu uwzględniać?
|
3 |
Kiedy kończy się transgraniczne świadczenie usług, a zaczyna prowadzenie ciągłej i trwałej działalności w przyjmującym państwie członkowskim?
|
4 |
Jak radzić sobie z błędnym stosowaniem oraz naruszaniem przepisów unijnych przez urzędy i instytucje kontrolne państw przyjmujących?
|
5 |
Jak rozumieć obowiązek stosowania korzystniejszych dla pracowników delegowanych warunków zatrudnienia?
|
6 |
Jak należy rozumieć wypowiedzi Jeana-Claude Junckera, który zapowiedział, że zainicjuje rewizję ("targeted review") dyrektywy o delegowaniu, aby uzyskać pewność, że w Europie nie ma miejsca dla "dumpingu socjalnego" oraz że w Europie ta sama praca w tym samym miejscu ma być wynagradzana tak samo?
|
7 |
Czy sąd polski jest zobligowany na wniosek strony skierować do Trybunału pytania prejudycjalne w zakresie ustalenia prawidłowej interpretacji przepisów prawa unijnego w sporach dotyczących delegowania pracowników? Czy warto korzystać z tego mechanizmu? W jakich okolicznościach sądy krajowe mogą odmówić?
|
8 |
Kiedy państwa członkowskie opublikują strony internetowe z informacjami na temat obowiązujących na ich terytorium minimalnych warunków pracy w rozumieniu dyrektywy 96/71, do czego zobowiązuje je dyrektywa wdrożeniowa?
|
Wybrane zagadnienia - dzień ekspercki (24 kwietnia)
1 | Jakie jest stanowisko ZUS w zakresie niedawnego wyroku SN, który stwierdził że istnieje wynikający z przepisów prawa "obowiązkowy próg 25% obrotów krajowych" poniżej którego firma traci prawo do delegowania?
|
2 | Czy wykonywanie pracy w dwóch krajach wymaga zachowania jakiejś określonej częstotliwości lub regularności w ciągu 12 miesięcy lub w ciągu trwania umowy?
|
3 | Czy Oddział ZUS badając zasadność wydania zaświadczenia A1 z art. 13 może wymagać od wnioskodawcy przedłożenia mu certyfikatów językowych oraz dokumentów potwierdzających przejazdy pomiędzy krajami w których wykonywana jest praca? Czy brak tych dokumentów może skutkować decyzją odmowną?
|
4 | Jaki jest limit szczegółowości w dokumentowaniu przyszłych i przeszłych okresów pracy, który powinien być wystarczający dla Oddziału ZUS w celu stwierdzenia, czy miała miejsce praca w dwóch krajach? Osoby ubezpieczone są często osobami starszymi i słabo wykształconymi. W większości nie dysponują komputerem. Tymczasem niektóre Oddziały żądają od nich informacji dotyczących szczegółowego przebiegu poszczególnych dni pracy wykonanej wiele miesięcy temu, podczas gdy doświadczenie życiowe wskazuje, że większość z nas zapytana o to samo, miałaby problem z ustaleniem co robiła i z kim się spotkała tydzień temu. Byłoby nadużyciem stwierdzić na tej podstawie, że praca nie była wykonywana.
|
5 | Niektóre Oddziały ZUS domagają się przekazania nie tylko ilości dni przepracowanych przez ubezpieczonego w każdym z krajów, ale również dat faktycznych i ilości godzin. Czy do celów ustalenia, że praca nie miała charakteru marginalnego, powinna być weryfikowana ilość dni, czy suma godzin przepracowanych na terenie każdego z krajów? Jeżeli odpowiedzią na powyższe pytanie byłaby ilość godzin, to w jaki sposób ustalić i zweryfikować ich liczbę w przypadku umowy zlecenie, w szczególności przy tak specyficznej pracy jaką jest opieka nad osobą starszą w miejscu zamieszkania? Czy podanie wyłącznie ilości dni bez wskazania godzin może skutkować decyzją odmowną?
|
6 | Pracownik ma gospodarstwo rolne o powierzchni 5ha. Podczas urlopu bezpłatnego – udzielonego przez polskiego pracodawcę między okresami pracy na terenie Niemiec - wykonuje prace rolne i konserwacyjno-remontowe w tym gospodarstwie. Cały ten czas płaci KRUS. Żona, współwłaścicielka gospodarstwa płaci ZUS, gdyż na stałe zatrudniona jest w szkole. Czy można uznać pracę w we własnym gospodarstwie rolnym za pracę w Polsce do celów ustalenia, że jest pracownikiem normalnie pracującym w dwóch krajach. Jak tą pracę uwiarygodnić dla celów weryfikacji przez Oddział ZUS?
|
7 | Czy można wystąpić do Oddziału ZUS jednocześnie o ustalenie mającego zastosowanie ustawodawstwa dla ubezpieczonego powołując się na obie podstawy prawne w przypadku, gdy w danym okresie ubezpieczenia przesłanki do obu są spełnione lub rzeczywista sytuacja ubezpieczonego – umożliwiająca, wybór jednej z nich - nie jest jeszcze określona?
|
8 | Czy polskie Inspekcje Pracy kontrolując firmy delegujące za granicę pracowników będą badać kwestie pracownicze na podstawie polskiego kodeksu pracy, polskich przepisów czasu pracy i minimalnych stawek wynagrodzenia, czy obowiązywać będą przepisy państwa przyjmującego. Jak rozpatruję się kwestię roszczeń pracownika delegowanego o nadgodziny, urlopy pracownicze itp. Przepisy którego państwa są wiążące. W porównaniu z np. państwem niemieckim. |
9 | Czy polska firma delegująca pracowników do Niemiec, stosująca polskie prawo, z roszczeniami kierowanymi do polskiego sądu pracy, może w umowach o pracę z pracownikami zawrzeć gwarancję wypłaty minimalnych stawek obowiązujących na terenie Niemiec (Mindestlohn)? W kwestii wynagrodzenia i przepisów pracowniczych przyjąć obowiązujące przepisy niemieckie? Tak, aby w razie roszczeń pracowniczych o nadgodziny, czas pracy itp. obowiązywały przepisy niemieckie? |
10 | Czy na podstawie niedawnego wyroku TSUE w sprawie Elektrobudowa można uznać, że polskie diety można wliczać do minimalnej stawki płacy zgodnie z dyrektywą 96/71? Jeśli tak, to jak to pogodzić z całkowicie przeciwnym stanowiskiem prezentowanym na stronach internetowych ZOLLAMT? |
11 | Czy instytucje państw przyjmujących mogą wzorem Belgii nie uznać lub jednostronnie unieważnić wydany przez ZUS druk A1? |
12 | Niektóre oddziały ZUS na druku A1 w pkt. 5 pozwalają wpisać tylko nazwy państw, w których wykonywana będzie praca najemna, bez potrzeby podawania szczegółowych adresów (zaznaczamy wtedy pkt. 5.3), zaś inne oddziały nie zgadzają się na takie rozwiązanie – proszą o skracanie A1 przy każdej zmianie miejsca wykonywania pracy lub ich zmianie. Na druku A1 jest co prawda miejsce, aby wpisać kilka miejsc pacy (pkt. 5), ale co w sytuacji, gdy jest ich kilkadziesiąt?
|
13 | Czy praca ubezpieczonego w weekendy może być zaliczana do pracy na terenie kraju do celów zliczania czasu pracy na potrzeby wydania druku A1 z art. 13. Oddziały stosują różną praktykę w tym zakresie.
|
14 | Czy praca ubezpieczonego w weekendy może być zaliczana do pracy na terenie kraju do celów zliczania czasu pracy na potrzeby wydania druku A1 z art. 13. Oddziały mają różne praktyki w tym zakresie.
|
15 | Czy jeżeli w okresie 90 dni przed oddelegowaniem pracownik przebywał na zasiłku chorobowym, zaś zasiłek ten ostatecznie został temu pracownikowi cofnięty w całości z uwagi na niespełnienie warunków do wypłaty, to czy pracownik ten spełnia wymóg podlegania pod ustawodawstwo polskie bezpośrednio przed rozpoczęciem zatrudnienia?
|
16 | Świadczenie usług w weekendy - czy weekendy możemy zaliczyć do okresu świadczenia usług w Polsce przy zliczaniu czasu pracy dla celów art. 13. Niektóre Oddziały ZUS twierdzą, że pracy w weekendy nie możemy zliczać do celów określenia znaczącej części pracy.
|